fredag 9 december 2016

Lucka 9



Idag tänkte jag visa ett enkelt och billigt sätt att skapa lite mysig julfeelis hemma med hjälp av ett par hyacinter, ljus och några glas.

1. Kolla vad du har för glas hemma. Öppningen behöver vara lite smalare än lökens storlek. Det finns olika glas som är tänkta just för lökar ifall man tittar i välsorterade blombutiker, inrednings- eller mataffären. (Här kan ni se glas jag köpte till hyacinterna förra året.)

2. Jag börjar med att ta plastkrukan av hyacinterna och ta bort jorden, sedan sköljer jag av rötterna så att de blir rena.

3. Placera dem sedan ovanpå glaset, eller in i glaset om du har ett glas ämnat för lökar som har en smalare nivå längre ner i glaset.


Alla tre hyacinter står nu utan jord runt sina rötter och är placerade i tre av de fem glasen. De två sista ska jag sätta ljus i. Ett väldigt enkelt och billigt sätt att göra ett trevligt grönarrangemang inför julen. Glasen hade jag hemma (köpta från Partylite), köpte tre hyacinter för ca 5€ och ljus har jag massor av hemma.

Känner man för det så kan man dekorera glasen också. Varför inte sätta mossa inne i glaset eller små dekorationsstenar runt lökens rötter om man inte vill ha dem helt synliga.


Jag tycker att hyacinterna är som vackraste när de är låga och knoppiga.
Nu tog det några dagar efter inköpet, innan jag hann göra något med dem, så de hade dragit på höjden i väntan på att jag skulle fixa arrangemanget.

Skulle så gärna ha mera grönt uppe på vitrinen i vardagsrummet, men det blir så varmt då brasan är tänd varje kväll.
(Får ursäkta grynigheten i bilden. Ljuset var uselt och jag var skakig i händerna.)


Och med ljusen tända...


Uppe på vitrinskåpet i vardagsrummet blev det alltför varmt för hyacinterna när vi hade eld i spisen under kvällen. Var ju nog medveten om det innan jag satte dit dem, men vill testa. När jag lyfte ner dem samma kväll så var glasen riktigt varma. Det gör ju att de slår ut och blommar över mycket snabbare än om de står lite svalare.


Som ni sett på de översta bilderna, så är det väldigt dåligt fotoljus nu. Vi är inne i den mörkaste perioden av året, och ljustimmarna som duger till fotografering är få, vissa dagar känns det som att det aldrig blir ljust!

När jag fotograferade i köket var det mörkt, så jag fick ta lite hjälp.
På bilden ser det antagligen ut som en ljus och solig dag ute, men nej, den var mörk och dyster. Jag lånade sonens softbox/studiolampa. Ställde den framför fönstret, för såhär brukar det se ut när jag fotograferar här dagtid på sommaren.

Vi har väldigt stor nytta av varann när vi delar intresset för foto & film. Jag lånar hans lampa och han lånar min kamera och stativ. Mellan varven hjälper vi varandra när det ska filmas, bra med egen kameraman!



Lökar trivs bäst där det är svalt och behöver ytterst lite vatten. De mår bäst ifall man glömmer att sköta dem. När de blommat ut kan man skära av blomstjälken, då sitter bara bladen kvar och ser ut som om den fortfarande är i knoppstadiet. Eller så köper man nya.

För en tid sedan då jag besökte Lindell flowers i Karleby köpte jag en lite större Echeveria. Den ligger bara på ett fat ännu tillsammans med hyacinterna, men snart får den en ny plats...


Roligt att ni följer min julkalender.
Vi ses igen imorgon, då ska vi öppna lucka 10!

/Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen