fredag 23 december 2016

Lucka 23


Så var vi här då, dagen innan julafton.
Idag ska de sista julklapparna inhandlas, och sedan ska jag iväg till jobbet.

Det känns som en speciell vecka, inte bara för att det är jul, utan för att jag igår publicerade mitt 1000:e inlägg här på bloggen och dessutom slog sidvisningsmätaren om till 300 000!

Så ett tack till alla läsare! Roligt att ni fortsätter att titta in här!

Igår var jag och köpte en till vit amaryllis och en kvist av ormgran.
Tänkte först köpa en Amaryllis som snittblomma, men det blev en kruka istället. Annars när jag köper amaryllis så väljer jag sådana som inte är för långa, de är svårplacerade och när de tunga klockorna slår ut så behöver de stöd.
Denna gång valde jag riktigt långa! varför det? Kanske ni tänker...
Jo, för att jag faktisk tänkte kapa stjälken och inte alls ha dem kvar i krukan!
Funderade först om jag skulle ha lyft ur hela löken och tvättat av den, men bestämde mig att göra som det var tänkt från början.


Jag ska alltså göra ett arrangemang med Amaryllis som hänger upp och ner.

Till mitt arrangemang behöver jag:

- Amaryllis
- Ormgran, eller annat grönt
- Snöre, att knyta ihop med
- En bit snyggt band
- Dekorationer, denna gång torkade citrusskivor
- Guld spoltråd
- Järntråd, krok eller liknande till upphängning
- Sekatör, avbitare, sax och en kniv kan behövas.


Ormgranen är vackert grön med smala grenar och täta barr. Den känns lite annorlunda jämfört med vanlig gran, den har vassa barr men sticks inte lika mycket, vilket gör den behagligare att jobba med. En annan god egenskap är att den inte fäller sina barr! I mitt arrangemang kommer granen inte ha tillgång till vatten, så den kommer att torka, men det syns inte avsevärt, så då är det bra att den håller kvar sina barr.

Amaryllis kan man köpa som snittblomma, men ifall man har en krukodlad så kommer det att komma flera stjälkar med tiden som ger nya blommor. Krukodlade lökar får oftast minst 2 stjälkar, men rätt vanligt att det kommer 3-5 stjälkar. De ska ha sparsamt med vatten, annars blir de jättelånga, men vid blomningen kan de behöva en skvätt. När man köper snittblommor kommer det ofta med en påse med blomnäring, men lökväxter ska inte ha någon, så ifall ni fått med så kan ni spara den till ett senare tillfälle..


Det går snabbt och är riktigt enkelt att göra.
Dessutom är det ett arrangemang som håller sig länge!
När man ska göra ett arrangemang med en upphängd amaryllis så kan man tänka på att välja en med lång stjälk och gärna ha flera knoppar så att det blir många blommor. Det är bättre om blommorna börjat slå ut lite, eftersom utvecklingen stannar av när den hängs upp, inte helt, men det går långsamt.


Jag hängde upp min på en spegel.
Då reflekteras den och det ser ut som två stjälkar!


Gjorde ett filmklipp om det på min youtube-kanal.
Har ni problem att se det här så är det tillgängligt även där.


Och efter detta så återstår bara en lucka, eftersom imorgon är det julafton!
Det är alltid så mycket som ska fixas dagen innan jul, men nog ska jag hinna, även om jag jobbar till kl.18...

/Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

2 kommentarer:

♥Min Eden♥ sa...

God Jul Kitty!!

Malin sa...

Snyggt med amaryllisen och torkade citrusskivorna!
God Jul!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen