fredag 9 december 2016

Vinnaren från lucka 5!


I lucka 5 hade jag en liten rim-tävling i samarbete med Sunds Trädgård i Jakobstad.
Vinsten är jättesnygg och hög lykta med ljus.



Jag fick in fina julrim både i kommentarsfältet och på mail.
Det var inte det lättaste att välja en vinnare, alla var ju så fina och välskrivna på sitt eget sätt.

Beslut skulle göras, och en vinnare är utsedd!


Min fina amaryllis 
den hade jag glömt bort.
Det blommade i rosa, 
en väldigt vacker sort. 
Den har stått uppe på en hylla, 
ända sedan jul. 
Den såg rätt grå och död ut, 
ja, den var faktiskt ganska ful. 
Men, så tog jag ner den, 
den lilla stackaren. 
Jag satte den i fönstret, 
och gav lite vatten sen.
Den såg inte ut att ta sig, 
den hade nog gett opp. 
Men så för några dar sen 
gav den mig nytt hopp. 
Nu ser man lite grönska, 
den kämpar så tappert så.
Får se om den ska blomma, 
det väntar jag nu på. 
Jag har inga gröna fingrar, 
trots att jag nog vill. 
Inget överlever,
inte ens min dill. 
Därför får jag pynta 
med nått som ej är grönt. 
Att få njuta av ljuset från en lykta, 
det sku vara skönt! 

/Malin

Grattis Malin!
Du har fått mail. Nu får du pallra dig iväg till Sunds och hämta upp din vinst!

Tänkte att jag ska bjuda på rimmen.
Tack till alla som tog sig tid att skriva.
Julens tid är här.
Det pysslas både här och där. 
Stora och små börjar vänta på julgubben,
kanske man kan göra som Ernst
och laga en bock av en stubbe.
Pyntta fin i varje vrå, 
stakar och julljus slår man på.
God jul till er alla,
och glöm inte att önska nånting
ifall du ser en stjärna falla.

/Camilla


När det är kallt ute och man fryser,
är vi oftast inne och myser.
Av brasa och tända ljus,
men man får akta sig för barnens bus.
Levande ljus är farliga vid oss,
barnen springer, klättrar och härjar loss.
Men om ljuset sätts i lyktan, 
ingen sig bränner.
Och mor i huset julefriden känner...

/Johanna


Snart ska vi hugga vår gran,
den blir nog snyggast i stan!
Granen dekoreras med ljus, bollar och glitter
och i de förväntansfulla barnens ben det spritter.
Far sätter till sist en stjärna i toppen,
mor hon sitter och myser med glögg i koppen.
Nu är det jul!

/Ulrica

Ha en fin helg allihopa så ses igen i nästa lucka!
Själv ska jag iväg på jobb-julfest ikväll och sedan jobbar jag resten av helgen. Men var inte oroliga, mina luckor rullar på ändå... 


/Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen