fredag 30 december 2016

Blommig fredag: "2017"

Fredag igen, och givetvis vill jag vara en del av "Blommig fredag" som denna vecka går under temat "2017".

2016 var ett bra bloggår för mig, då min blogg växte till sig lite, men 2017 tror jag att kommer bli ännu bättre!

Jag kommer att börja året med en operation i handleden (har inte fått något exakt datum ännu), vilket ger mig lite tid att fundera igenom odlingssäsongen.



2016 var första året som jag testade att vinterså, men 2017 blir året jag utvecklar vintersådden och tar den till följande nivå.
För nu har jag prövat på, sett hur det fungerar och förvånats över resultatet.


Förra året grävde jag fram en av mina odlingslådor i mitten av mars, då vi ännu hade massor av snö. Jag sådde spenat, rädisor, sommarmorötter, dill och romansallad. Det var intressant att testa en ny metod, något som var nytt för mig. Resultatet blev dessutom riktigt lyckat!

Ca 1 månad efter sådden hade det mesta redan grott.



Ytterligare en månad senare (20.5.2016) kunde jag redan skörda stora fina rädisor, små dillvippor och spenat! Det var vid tiden då jag sådde grönsaker i de övriga lådorna, som jag redan kunde skörda lite från den ena lådan!! Vilken lyx!




I början av juni plockade jag in spenat, rädisor och dill mm att sätta på våra mackor. Grönt, hälsosamt, härodlat, snyggt och bara sååå gott!


I mitten av juni var romansalladen hårt pågång, likaså morötterna. Rädisorna och spenaten var nästan slutskördad, men i lådan bredvid kunde jag redan skörda följande sats. Dillen den fortsatte producera!



Man kan minsann säga att jag tog ut så mycket jag kunde från odlingssäsongen!
Jag byggde två ny odlingslådor som var större än de jag har. Jag sådde tidigt, sådde upprepade gånger och försökte mig på höstsådd. Jag gjorde mängder av grönsakssalt, frös i spenat, purjo och kryddor osv...

Denna vårvinter ska jag vinterså i 4 odlingslådor!
Lite nya sorter ska jag testa på också, men mer om det när jag hinner börja planera.

Så mitt 2017 i trädgården kommer inte att bjuda på några större nyprojekt, nej, jag ska satsa på odling och underhåll detta år. Det har blivit en hel del nygrävningar de senaste åren, så nu ska vi pausa, sköta om, njuta och smida planer för framtiden. Framförallt ska vi odla massor av goda grönsaker!

Titta in och kolla vad andra bjuder på i veckans Blommig fredag!

Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

3 kommentarer:

Villrose sa...

Det var en veldig spennende såmetode! Kanskje jeg skal prøve det?
Godt nyttår!

Veronica sa...

Det är så kul med vintersådd. Jag sätter i gång första januari men nästan bara perenner och sommarblommor. Dill odlar jag alltid så och det tar sig alltid fantastiskt bra tillskillnad när man sår i rabatten under våren.

Ska bli kul att se vad du kommer att göra under 2017 !


Gott nytt år!

//Veronica

Trädgård i Torslanda sa...

Har sett flera tips om vintersådd nu så jag ska prova i mars. Det verkar ju funka fint och ett bra sätt att förlänga odlingssäsongen. Tack för att du tipsade. Perennsådden är jag på gång med nu.
//Helene

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen