onsdag 4 januari 2017

Vinterkyla & strålande sol

Idag har vi haft den kallaste dagen på länge.
När jag sku åka hem från jobbet visade mätaren -21 grader!




Det är inte så skönt att andas ute med förkylningen som hänger kvar, men det är ju bara så vackert och vädret är underbart (men kallt!).


Våra höga träd är upplysta av solen, klockan är inte ens ett, men solen orkar inte högre än såhär.
Igår hade vi lika vackert väder, men inte fullt så kallt.
Man kan lugnt säga att januari levererar!




Barnens kaniner bor ute året runt. Deras lya är isolerad med tjock styrox och vi har skivor på sidorna för att inte snön ska yra in i hela buren. De sitter ändå lugnt här ute, tätt intill varandra, och äter sitt hö... i -20 grader.


I köksträdgården ligger ett tunnt lager nysnö.
Det framhäver alla former, alla stenar, alla växter, alla klätterstöd och andra föremål.
Det är en bra stund ännu innan jag drar igång vintersådden, kanske en månad innan jag sår grönsaker på friland.

Fröbeställningen är pågång och en genomgång av mina överblivna frön ska göras, för att se vad jag ännu behöver köpa. Det jag kommer att börja med är att så lite smörgåsgrönt, kanske redan denna vecka. Måste bara få hem lite jord först...



Längtar efter att se mina grönsaker välla ut ur odlingslådorna igen!!

Min köksträdgård juli 2016.
Hur ska jag kunna vänta till våren?
Det är ju flera månader ännu innan jag kan skörda!


Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen