onsdag 3 oktober 2018

Frostbitna blommor



Efter flera fortsätter var det goodbye med de flesta blommor. Ringblommorna på odlingslotten hade nog dragit sin sista suck...

Men de var på något vis fina ändå. De bugade för mig medans jag jobbade där, rensade och skördade.


Nästa gång ska jag samla lite frön.
Samtidigt ska jag kasta lite frön där de gärna får komma upp nästa år. Ringblommorna är tacksamma på det sättet. Även om jorden svängs om där fröna fallit, så kommer de upp. Det tar bara lite längre.


Lejongapen däremot hade rätt så fräscha blommor och knoppar. Bara de blommor som redan varit utslagna en tid hade tagit skada av kylan.



En växt, som dessutom hör till den ätliga sorten, var riktigt köldbiten. Liten tagetes, den som jag tänkt använda till torkning av teblandningar och örtsalt. Den har varit jättefin här på kanten, men nu var det inget att använda mera. Men det är okej. Man hinner inte med allt här i livet...




Kan bara inte undgå hur intressanta de ändå är på nära håll, med frosten som precis tinat upp och nu är vattendroppar. Lite trött, men fotogensik.

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

1 kommentar:

HWIT BLOGG sa...

Så härliga bilder av frostnupna höstblommor...ja det börjar bli kallt nu.
Höstkram från Titti

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen