måndag 8 december 2014

Årets adventsljusstake

Igår skrev jag ett inlägg om naturens fina tillgångar och visade material som jag samlade till min adventsljusstake. Nu ska ni få se hur det blev.


Jag började med att trä snörena med nummerbrickor på ljusen. De hade jag sparat från förra året. Tyckte det var onödigt att köpa nya iår igen. Gillar dem! Förra året dekorerade jag med en liten kvist av lingonris under snöret. Nu får de stå naturella... för tillfället iallafall.


Jag plockade bort den gamla torra mossan från stickmassan. Ska inte ha några levande blommor i den denna gång, så jag kör vidare med samma stickmassa.
Ska man sticka ner snittblommor eller plantera någon liten växt så är det bästa att byta ut den.
En stickmassa som redan varit blötlagd en gång och sedan torkat kan vara vår att få uppblött igen. Jag fick den inte genomblött, men lite iallafall. Blötläggningen gjorde jag bara för att mossan skulle hålla sig snyggare och för att Linnean skulle få lite vatten. (lät lite vatten ligga i botten på ljushållaren.)


Mossan pusslade jag ihop så att den såg så naturlig som möjlig ut, men jag ville inte ha någon synlig stickmassa. De små dubbelvikta järntrådarna (som syntes två bilder upp) återanvände jag när jag satte fast mossan. Den hålls lite bättre på plats och man får kanten snyggare.



När mossan var på plats så var det dags för dekorationerna!
Jag använde mina torkade lava-grankvistar, vitmålade kottar och Linnea.



Jag började med att sticka ner Linnean i kanten, för att den ska få lite vatten. Därefter stack jag ner kottarna som jag fäst en bit järntråd i för att de ska hållas på plats. Sist lade jag dit de små grenarna.


Så var den klar!


Jag eftersträvade att efterlikna skogslandskapet, där materialen kommer från. Linnean som slingrar sig fram på mossan bland frostoga kottar och små grenar med lava på som fallit ur träden...

Att tänka på:
Kottarna behöver inte alltid stå rätt upp. 
Liggande kottar eller upp-och-ner svängda kan göra arrangemanget mer naturligt och intressantare.



Baksidan av adventsljusstaken...


Dags att flytta ljusstaken till sin plats. I år ska den få stå som blickfång på soffbordet. Det begränsar lite hur mycket jag kan ha ljusen tända när de står på bordet. Måste ju tänka på barnens säkerhet när de leker. Uppe på köksvitrinen eller byrån i hallen får den vara mer ifred.. men man måste ju variera sig. På tal om barnen och lek... Ni ska inte titta så nogat runtom... Rummet är INTE stylat, utan fotograferat i "vardagen". Där ligger ett papper på golvet tillsammans med lite andra leksaker, dricksglas framme och dottern har IGEN knytit om den lilla dynan i farfars gamla gungstol... Men det får ni ta!




Igår var det söndag och den andra advent.
Känner verkligen hur julen närmar sig med stormsteg nu!




Snart ska jag gå och tända adventsljusen!
Älskar stämningen som uppstår varje kväll när jag tänder alla mina ljus i vardagsrummet... Brukar tända runt 15-20 stycken!


Vill ni se hur den blev förra året så är det bara att kika HÄR!

Har jag nämnt att jag INTE gillar mina soffor!!
Hur valde jag denna färg (för 11 år sedan)??!!
Det värsta är att de varit så bra kvalitet att de fortfarande är i så fint skick.... 


Kitty

2 kommentarer:

Cindy sa...

Snyyggt! Får nog knåpa ihop en adventsljusstake här jag också! ;)

TIDSTJUVEN.com sa...

Väldigt vacker adventsljusstake och fin beskrivning. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen