fredag 26 december 2014

Julgodiset 2014 del 3: Kola

Kola.
Snabbt och enkelt godis.
Få ingredienser.
Kokar på ca 15 minuter.

3 dl socker
1,5 dl ljus sirap
1,5 dl grädde

koka ihop ingredienserna till 150 grader.


Lite varm att jobba med, men rätt så roligt!
Egentligen bara att dra ut och vika ihop...



När man drar och arbetar massan så ljusnar den. Man arbetar in luft i den.
Sedan snurrade jag den som en lång mask och klippte lagom stora bitar med en inoljad sax.



Kolan får kallna på bakplåtspapper. 
Jag rullade dem i lite citronsyra efteråt för att få en syrlig smak på ytan.




Kolan får en snygg yta när den är vriden. Man ser att den är "arbetad".

Sedan testade jag en annan variant, inspirerat av samma recept.

1 dl socker
1 dl kokossocker
1 dl agave sirap
1 dl grädde

Denna lyckades lika bra som det ursprungliga receptet... om inte godare!
Hälsosammare i varje fall!


Till höger är den hälsosammare kolan. Den är aningen mörkare, men annars syns ingen skillnad. Här ser ni nu också citronsyran som jag skakat om i burken. Den ger ett härligt sting när man sätter karamellen i munnen! Älskar syrligt godis! Det avtar dock rätt snabbt.



Vid denna kokning hade jag sonen som assisterande fotograf.

Har ni missat de två tidigare inläggen om årets julgodis så kan ni kika in HÄR om polkagrisar och HÄR om choklad i olika former.


Kitty

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen