torsdag 11 december 2014

Turbosnabb filmjölkslimpa

Har återigen. efter lång paus, bakat ett av mina favoritbröd.
Leila Lindholm's fenomenala limpa!




Den har ganska många ingredienser, men det är också därför den är så himla god och matig.
Dessutom kan man själv modifiera receptet lite efter vad som finns i skåpet hemma.

Jag kommer visa er steg-för-steg hur jag gjorde.


1. Mät upp alla torra ingredienser. Här blandade jag i både solrosfrö och pumpafrö.

2. I receptet står det "brödkrydda", något jag inte har. Denna gång använde jag spiskummin. koriander, timjan, muskotnöt och pepparkakskrydda. 

3. Mät upp de torkade frukterna och nötter och placera dem på ett skärbräde. Jag använde både aprikoser och fikon istället för att välja bara en av dem. Jag gjorde två bröd, å därför har jag satt fram 1 dl av var.



4. Kasta i russinen och grovhacka sedan resten av frukterna. Nötterna räcker med att halveras, de ger en härlig crunch och är snygga när brdet skivas upp.



5. Mät upp surmjölk/filmjölk och blanda med sirap. 



6. Blanda de torra ingredienserna väl innan så att bakpulvret och matsodan fördelats jämnt i smeten.

7. Häll vätskan och rör om. 


8. Klä en avlång brödform med papper och klicka ner smeten.

9. Smeten är ganska kladdig. Efter att du brett ut den så gått det går så strör du över lite havregryn (denna gång använde jag rågkross) och trycker ut det lite med handen. Då fastnar det inte i fingrarna och dessutom blir brödet mycket nyggare.


10. Grädda i 200 grader ca 45 minuter. Jag brukar sänka temperaturen till ca 175 grader de sista 5-10 minuterna för att brödet inte ska bli för mörkt.



När brödet fått svalna är det klart att skiva upp. Oftast kan jag inte riktigt vänta så länge, så även denna gång är det uppskuret sålänge det är lite varmt. Hemmet doftar helt underbart, så vem kan hålla sig?!

Och hur snygga är inte skivorna??!!
Här ser man verkligen alla ingredienser! 


Gott med bara smör och kanske en skiva ost och grönsaker. Servera med kaffe eller glögg.

Ett bröd som smakar jul, men kan ätas året om!

Nästa gång ska jag testa att göra om det till en lite hälsosammare variant. Det är mjölet och sirap som ska bytas ut. Lovar att visa hur det blev och berätta vilka ingredienser som användes istället.



Kitty

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen