fredag 26 december 2014

Julgodiset 2014 del 2: Polkagrisar

Under julhelgen har jag testat att koka kola karameller. Att jobba med socker var roligare än jag trodde!

Idag testade jag att koka polkagrisar!

Det var första gången jag gjorde karameller på ett liknande recept som detta, alltså på vatten, socker och lite ättiksprit. 
Kolarecept är på grädde, sirap och socker. 
Konstaterade rätt snabbt på slutet att det blev bråttom när polkagrisarna skulle klippas!


Sätt 3 dl vatten, 6 dl socker och 2 tsk ättiksprit i en kastrull. 
Koka sockersmeten tills den når 155grader.
Olja in en sax och ett redskap att vända om smeten med.
I början behöver man någon typ av spade eller degskrapa att vika degen med eftersom den är för het och rinnande att arbeta med händerna.
Olja även in en marmorskiva eller bakplåt.
Häll ut smeten på plåten när den uppnått rätt temperatur.
Droppa i ca 20 droppar pepparmynta och arbeta in det i smeten. dela sedan av en mindre del och droppa i lite röd karamellfärg.

Jag rekommenderar att ni går in och kollar på youtube hur man drar och arbetar med sockermassan!


Som jag nämnde tidigare så ska man inte göra något annat under tiden man gör karameller av socker! Jag hann inte ens ta bilder av processen!

När jag skulle kombinera de två färgerna så höll sockersmeten på att bli för kall. Ju kallare den är desto hårdare blir den att jobba med. 
Den blev ingen fin och rak rullar polkagris innan den skulle klippas!
Nej. Det var att snabbt dra ut några röda strängar och trycka fast den i den vita ojämna rullen och snabbt vrida stången för att få den rätta formen. 
Blev aningen panikartat och när jag skulle klippa! Hann kanske med 1/4 innan jag fick ta till kniven! Det var bara att trycka kniven mot den i en kraftig och snabb rörelse så sprack den själv i bitar!


När jag smakade så konstaterade jag dock att jag hade i för lite pepparmynta. Det jag gillar mest med polkagrisar är fräscha mintsmaken, den blev ganska obefintlig tyvärr...


Så här mycket blir det på ett recept!
Ganska fina för att vara första gången! Eller vad tycker ni?



Hemgjorda polkagrisar

Efteråt kan man först bli lite förskräckt när man ser det hårda fasttorkade sockret på bakplåten, men ingen fara! Ställ den på diskbänken med varm vatten en stund så löser det upp av sig själv! 



Håll utkik efter kommande inlägg. Det handlar om kola!
Då kommer ni även att få se bilder på hur det gick till.


Kitty

1 kommentar:

Malin sa...

Fina blev dom! Jo det gäller att vara snabb i momenten innan massan blir för hård. Rekommenderar en värmelampa ovanför den vita massan så länge man blandar den färgade strängen så stelnar den inte så snabbt, och gummihandskar så bränner man inte fingrarna så lätt. Pepparmyntsoljan får man sätta mycke mer än i recepten för det är som den sku´förintas´i hettan. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen