onsdag 3 december 2014

Vinterträdgård utan snö --> tillbakablick

Ute är det tråkigt väder... En vinter utan snö...

Tittar runt bland höstens trädgårdsbilder för att drömma mig bort till grönare tider. Tiden, då vi påbörjade mitt efterlängtade trädgårdsprojekt!

Projekt "Röja bort det igenväxta hörnet" och projekt "skapa rum och form"!

På bakgården har vi stor orörd gräsmatta. En gräsmatta om lämnades för barnens skull där de har mycket utrymme för lek. I sommar lade jag märke till att vi inte längre behöver så stor gräsmatta. Det är inte heller någon som vill klippa den!!
Snälla tomten, jag önskar mig en robotgräsklippare!

26.8.2014
I höstas började jag äntligen på med projekt "röja bort det igenväxta hörnet".
( Inlägg om det hittas HÄR )
Och vill ni se hörnets förändring 20042012 så kika in HÄR.

När jag hade grävt upp alla växter så stötte jag på nästa problem. Ett problem som jag genom mina trädgårdsmästarögon mer såg som en möjlighet. En möjlighet att skapa en ny anläggning, utan att behöva hosta upp så mycket cash! Alla växter som inte åkte på soptippen eller gavs bort ville jag ju spara! Men var? Jo, i en helt ny anläggning som jag länge drömt om. En anläggning som delar av den stora gräsmattan och skapar en gång mellan anläggningarna. Rumskänsla. 

7.9.2014
10.9.2014
Som ni ser så finns här massor av gräs ännu! 
(ignorera det vi kört sönder med grävmaskin, det är grönt igen nästa år).
Vill ni se mer bilder på den nya anläggningen så ska ni ta en titt HÄR.

Men nu har alla busskar och träd tappat sina löv. Perennerna har vissnat ner och prydnadsgräsen torkat bort. Allt känns rätt trist, grått och kallt! Hoppas på lite snö! Snö som gör att dagen känns lite längre och ljusare. Snö som skyddar växterna och hjälper dem att övervintra. Snö för barnen att leka i...

29.11.2014
Längtar till sommaren, då gångarna förvandlas till grönt gräs! Så mycket trevligare än att se på denna frusna mylla... Här ser ni ändå formerna jag var ut efter och att den stora tomma gräsytan nu är lite mindre och lite intressantare! 
Men, det är bara ett början... Jag lever fortfarande på drömmar och planer och hur trädgården kan utvecklas...



I slutet av säsongen, när vi i packade bort växterna på jobbet, köpte jag hem några när de såldes till -50%. En av dem var Litet älggräs, Filidendula 'Kahome', som jag köpte tre plantor av. Det blommar lite senare på säsongen och blommar länge. En riktig färgklick på hösten och grönutfyllnad på sommaren. 


Litet älggräs i vinterskrud 29.11.2014
 Blev lite sent med planteringen... liksom med klematis och de sista dekorationsgräsen...

Dagen jag planterade....

Planterar ner de sista växterna, 4.11.2014
Clematis viticella 'Södertälje'. Bild 1: 5:e oktober. Bild 2: 5:e november. Bild 3: 29:e november.

Klematisen hade fått stå rätt länge och vänta på mig innan den kom ner i jorden!
Jag köpte den redan i början av september och den planterades först den 4:e november! 
Det var snöslask då jag stod och planterade de sista växterna i den nya anläggningen. Innan jag var klar så fanns ett litet snötäcke på marken och händerna var genomblöta, stela och frusna! Dagen efter var det vinterlandskap! 
Snacka om att vara ut i sista sekund!
Förstås har snön varit borta mellan varven och dykt upp igen för att åter smälta...


Nu ska jag fortsätta att drömma om kommande grönska!
Vi hörs snart igen!


Kitty

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen