måndag 10 oktober 2016

Morotsskörd

Idag passade jag på att njuta lite av höstsolen efter jobbet. Det blev en sväng runt köksträdgården med kameran. Och innan jag visste ordet av det så stod jag där och skördade morötter!

Det är sorten 'Sugarsnax 54 F1', min favoritmorot!


Tog inte upp alla, inte ens hälften, men en rejäl knippe så vi har något till matlagningen och att knaga på som mellanmål.


Det är inga små morötter!
Raka och fina dessutom.



Det är svårt att föreställa sig att morötterna kan bli över 30 cm långa, då lådorna är ca 36 cm djupa.


Dottern var helt fascinerad över hur stora de var!
Hon mumsade i sig en morot direkt!


Problemet med stora morötter är att påsarna inte går att försluta... Men enligt mig är det inget problem egentligen. Nej, det är odlarlycka när grönsakerna lyckas!


Nu har vi morötter i kylen för ett par dagar iallafall, sedan är det bara att gå ut och skörda nya!

Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

3 kommentarer:

Malin sa...

Jag har också testat "Sugarsnaxen" i år, och vilka bamsingar de blir. Jättelånga
och söta, får nog bli den här sorten framöver!:)

Chiliwinnie sa...

Hej, Så fina morötter du fick!
Jag försöker odla sugarsnax i odlingssäck i min balkong. Jag har använt mig av planteringsjord. Hur lång tid tar det för morötterna att gro från frön? Väntar otåligt...:)

Drömgården sa...

Jag har kallsått mina morötter, men de har inte grott ännu. Troligen i början/mitten på maj väntar jag att mina ska gro.. vi har ju haft så kallt, men min spenat grodde bara fem dagar senare än förra året.
Håll ut bara, de gror nog snart ska du se!
/Kitty

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen