torsdag 20 oktober 2016

Vallmo frökapslar

Igår gjorde jag något som jag tänkt göra i många veckor!

Nämligen att tömma ut vallmofrön ur de torkade kapslarna.
Jag har fått vallmons fröställningar av min vän Nina i juli-augusti när jag varit hemma hos henne. De har sedan fått stå här hemma och torka (först ute och sedan inne). Jag tycker att de är dekorativa och intressanta i sitt utseende.


Kapslarna har jag haft på stående i en lykta (som liknar ett vas). Då är det luftigt runt kapslarna så att de torkar bra. Jag hade ut dem lite för länge, så några av frökapslarna hann få lite mögelprickar på sig. Har man dem liggande så torkar de nog inte lika snabbt och dessutom kan fröna trasas ut! Samma gäller när man hänger upp-och-ner, som man gör med ganska många olika växter som ska torkas. Det går inte med dessa, inte om man vill ha fröna bevarade i sin kapsel. Några av dem hade sluten kapsel, så då är det inte lika noga.


Kaffefilter funkar utmärkt att använda som påse.
Sätt inte i plastpåsar, de andas inte. 


Jag skriver på påsarna innan jag tömmer ut fröna. Det är absolut enklare, och man minskar risken för att krossa dem. För ni visste väl att samma gäller i trädgårdshandeln och när du fraktar hem dina frön? Stå inte och kläm för mycket på påsarna och tryck inte bara ner dem i handväska och släng på alla grejer! Har du många frön som blivit krossade så har du sämre grobarhet när du sår ut ditt innehåll.


Jag gör sedan en dubbelvikning och sluter påsen med ett gem.
Då är det lätt att öppna och återsluta ifall man inte ska använda alla frön.

Om ni undrar varför jag har så många frågetecken, så är det för att en del kapslar är plockade där det varit blandad blomning, och därför svårt att säga exakt vilken sort det är, eftersom alla kapslar är gröna och ser nästan lika ut efter att de tappat sina kronblad. Sedan så har texten bleknat bort på några av de som vi märkte med målartejp och bläckpenna! 


Vallmo drottningen Nina


Några av sorterna...


Vill du se mera från Ninas trädgård?

HÄR finns inlägget från dagen då jag besökte henne tillsammans med Maj och gick hem med en knippe frökapslar. Det var efter att hennes öppna trädgård 21.7.16 var avslutad, men vi hade äran att kika förbi efter jobbet.

HÄR hittas ett annat inlägg från "Trädgårdskaffe" 9.8.16 tillsammans med trädgårdsgänget. Även då gick vi hem med frökapslar som hon hade gjort färdiga knippen av, för oss att ta hem.

Tack Nina!

Nu är det att hitta en bra plats att så dem på till våren... Säkert kan man göra det på hösten också, eftersom att de självsår sig också. Men nu har jag ingen plats för dem. Kunde vara ganska trevligt att ha dem i köksträdgården, men då tar det en del av min odlingsyta...

Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen