lördag 16 juni 2018

Odlingslotten 12.6

Som ni säkert lagt märke till här på bloggen så har jag haft lite många bollar i luften under hela våren och försommaren. Det har varit en utmaning och pussel att hinna med allt. Familjen, hemmet, trädgården, odlingslotten, jobbet, evenemang, kalasande och allt annat som händer i vardagen.

Bloggen har kanske inte uppdaterats lika många gånger per vecka som vanligt, men material och skrivlust har minsann funnits, bara ingen tid..

En del av materialen (även filmklipp) har nu fallit så långt tillbaka att det känns som om de inte kan användas i nuläget, men kanske ni får lite tillbakablickar, månad för månad inblickar eller något liknande sen.

Något som ni inte fått se så mycket av är odlingslotten.
Jag hade stora visioner, men jag fick dra ner på dem rejält när jag märkte hur vardagen rusade förbi mig.

Nu har jag den senaste månaden haft som mål att hinna dit och vattna varannan dag. Allt jag hinner utöver det är en bonus.

Ofta när jag varit dit och vattnat (på kvällarna efter jobbet typ) så har jag kanske haft med några plantor jag satt ut, fixat underlag i en bädd, haft med gräsklipp i säckar jag hämtat upp, brett ut gräsklipp eller rensat lite. Typ på den nivån..

Hade vision om att snabbt fylla alla bäddar med grödor när de ändå stod klara. Förra året började jag från en åker, så då var det helt naturligt att det fick växa fram vartefter. Nu trodde jag att jag skulle hinna fixa andra halvan av lotten i sommar, men jag har inte alls hunnit förstora nånting alls.


Mina vintersådda plantor av isbergssallad 'Calmar' planterades ut 18.5 och den natten hade vi bara +0,5 grader ute.
Hade dragit en fiberduk över pallkragen, men inte över potatisen som jag satte ut samma dag. Salladsplantorna hade klarat sig hur bra som helst! Det är en fördel med plantor man driver upp utomhus, de är vana med vinddrag och temperaturfall om nätterna. Härdade från start. Nu är de stora som handflatan. Igår (15.6) när jag var dit var de ännu större och gräsklippet jag täckodlat med syntes knappt!

Isbergssallad 'Calmar' 3,5 vecka efter utplantering

Iår satte jag ut den första satsen med fördriven potatis den 10.5.
Ganska tidigt för mitt nordliga klimat (Finland zon 4). Dubbel fiberduk på och det har gått hur bra som helst trots hård vind och flera nätter nära nollpunkten. Lite bruna kan nåt blad vara som varit riktigt tätt uppefter duken, men annars prima. Nu är kålarna lika höga som bågarna och det börjar vara dags att ta bort duken. Men ännu för ett par nätter sedan hade vi frostvarning här.


En vecka senare gjorde jag en till bädd med potatis.
Sorten jag har i båda dessa bäddar är 'Jussi', en rätt ny sort som är köldtålig och tidig.
Samma natt jag satte ut dem (samtidigt som isbergssalladen planerades ut) var det bara +0,5 grader och de stjälkar som var ovan jord frös bort. Det dröjde inte länge innan jag hade buskiga potatisplantor, men för en knapp vecka sen hade vi riktigt kallt och då blev topparna bruna på de fina Jussi-plantorna.


Längst bak till höger på bilden nedan ser ni en bädd med hög fiberduk.
Där under är potatissorten 'Colomba', även den tidig. Den planterades följande dag (19.5) men fick fiberduk på när jag såg vad som hände med den andra bädden under dess första natt. De är jättestora nu, och även de bara lite ljusbruna i bladen som varit tätt uppefter duken.

Fiberduk kan verkligen göra under för köksträdgården under våren/försommaren då vädret är ostadigt.


I bädden som går i en vinkel i utkanten av min lott hade jag potatis förra året.
(Bäddarna som syns bakom är inte mina)
Iår har jag sättlök här. Fiberdukarna har jag på bara för att vi har besvärliga skator här som plockar upp lökarna annars. Hit ska jag plantera ut mina uppdrivna plantor av diverse blommor. Tänkte att det kunde bli fint med blommor på hörnet. Lökblasten i sig är fin på sommaren, men inte på hösten, då gör sig blommorna bra här och täcker in den vissnade lökblasten. Och vem vill inte ha självplock av egna blommor till trädgårdsbukettern??!!

Doftande blommor kan dessutom hjälpa till att förvilla lökflugan som hittar sina värdväxter genom sitt luktsinne.



Fick några knöliga rotbitar jordärtskocka av min odlingsgranne här på lotten i höstas.
Slängde ner dem i en liten pallkrage för vintern, men skördade ingen i våras. Nu har jag massvis med stjälkar som ser starka och välmånde ut.


Mina Borstnejlikor... De är så fina!
Dessa är vintersådda i plastback på 2017 och utplanterade i slutet på maj som pyttesmå bredsådda plantor som jag bra drog isär och satte ner i de nyfixade bäddarna förra året. De växte upp till typ 15 cm höga bladrosetter och i våras upptäckte jag att nå djur (gissar hare eller rådjur) hade mumsat frikostigt av dem. Tänkte att det var dömt, men icke! De förgrenade sig istället och växte upp med ett ryck! Nu är de höga och knoppiga, redo att börja slå ut. Vet inte vilka färger de blir eftersom fröna är från en mixpåse.



Älskar gräslök!
Nu pratar jag inte bara smaken, utan även utseendet. Det blir som en härlig sommaräng när de blommar, speciellt om man har många gräslökstuvor. En så tacksam växt. Den kommer troget år efter år, ingen skillnad hur dålig vinter man haft, den bara dyker upp ändå. Dessutom ger den skörd ganska tidigt.



Jag har 2,5 bäddar och 2 pallkragar, som gjordes ifjol, som jag ännu inte hunnit plantera i.
En ny pallkrage har jag fått ner och fyllt med bajs och gräsklipp. Har massvis med uppdrivna plantor hemma, så nu när min semester började så är nog tanken att alla dessa ska fyllas och förhoppningsvis hinner jag förstora och göra några bäddar till. Matrial har jag burit hit i mängder, så det är det ingen brist på.
Hinner jag inte med nya bäddar så hinner jag inte, men gräset ska iallafall trimmas.


Nåja. Nu räcker det med skärmtid!
Nu ska jag ut i köksträdgården.

Det här inlägget gjorde mig riktigt suger att få ner mer av plantorna som står här hemma i lådor (och djungeln i förrådet). Har några pallkragar i nya delen av köksträdgården som ännu står tomma. Vågade inte sätta ut zucchiniplantorna eftersom det varit så hårda vindar och frostvarning flera nätter. Men nu är förhoppningsvis järnnätterna över då det passerat den 10.6... eller?

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen