onsdag 6 juni 2018

Ohyra i päronträdet


Upptäck angrepp i tid!

Med jämna mellanrum tittar jag till mina växter lite extra, sådär i förbifarten då jag ändå går min runda i trädgården. Jag kikar ifall jag ser bladlöss eller små larver som äter på bladen. Ibland kan man upptäcka angrepp på avstånd ifall växten ser lidande ut, har ovanligt lite blad, missfärgade blad eller kanske de rullat ihop sig.

Ifall man upptäcker problemet i tid så har man mycket enklare att åtgärda det.


Nyligen när jag stod och vattnade i trädgården en kväll, så upptäckte jag att några blad på päronträdet var ihopvikta. Jag började undersöka trädet och hittade både prickiga blad och tuggade blad.



När jag började plocka bladen så upptäckte jag att det var någon som gömde sig där, en mätarlarv.
Dessa kan vara riktigt glupska, och hittar man en finns det oftast fler.
Har inte fått artbestämt den, även om jag försökt leta både på nätet och i böcker.


Hittade även en annan variant av ihoprullade blad.
Dom här bladen var vikta och sammansvetsade, men fyllda som en ballong, inte platta som det första. Vem kan bo här? Jo, en till larv. Vet inte vilken larv det är tyvärr, men den stänger in sig i bladet och sedan har det bajsat där (de små svarta kornen på bilden längre ner).

(De bruna fläckarna kan dessutom vara spår av minerare som finns inne i bladen, betydligt svårare att bekämpa, speciellt när man vill hålla det ekologiskt)



I toppen av trädet skymtar fler vikta blad, och ätna, ihåliga blad.. men får ta en stege för att nå dit upp.
Det är larven på bilden ovan som är ansvarig, troligen båda larverna.


Trädet är annars friskt, välmående och växer bra.
Tack vare dess rika bladmängd så tvekade jag inte att plocka bort alla ihoprullade blad och sådana som såg ätna eller brunfläckiga ut. Mekansik bekämpning. Bladen slängde jag i vår ved eldade utegrill. På så sätt minskar jag risken för spridning och ifall jag hade minerare i bladen så är de bortplockade. De var ändå inte så många.


Trädet, är det som syns i mitten på bilden nedan.
Ett päronträd påväg till växthimlen som räddades ur dikeskanten på jobbet för ca 10 år sedan. Toppen var avklippt, och den såg ut som en pinne i en kruka. Efter en tid växte det ut några grenar på den korta pinnen. Jag tog bort skott som kom längre ner på stammen och böjde upp en sidogren som jag band fast i en stödkäpp. Den grenen tog snabbt på sig uppgiften att bli den nya toppen!


Hittade en gammal bild på bloggen från samma plats, tagen för nästan 11 år sedan.
Vid pilen ser ni hur litet mitt päronträd var...

Nu är det att vänta och se hur många av årets blommor som orkar bli till frukt!


Ta ett varv i trädgården och kika lite närmare på era träd och buskar.
Att ha lite extra koll och upptäcka ohyra och angrepp i tid gör det så mycket enklare att bekämpa.
Såg även ett par svarta bladlöss i några av schersminens toppar. Jag klämde dem och sprutade med vattenslangen. Väldigt enkelt.

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen