torsdag 14 juni 2018

Trädgårdskvällen på Strömsö - min upplevelse

Vilken kväll!!
Trädgårdskvällen på Strömsö lockade 2000 besökare!

(Ni får ursäkta att det tog mig en vecka att publicera inlägget från Strömsö, men det har varit en kaotisk vecka med jobb, två kalas här hemma, gårdsloppis och lite sådant..)


Jag hade blivit inbjuden för att delta i programmet.
Mitt tema iår var odling, då mera specifikt
"Förläng odlingssäsongen och få ut mer skörd av din odlingsyta".
Har fanns vid ett bord på torget med lite rekvisita från mina vinter- och vårsådder i plastback, fördrivna potatisar och på datorskärmen rullade en presentation om ämnet.
För mig är det höstförberedelser, vintersådd på friland, kallsådd i plastback och fördrivna plantor att sätta ut när en yta blir ledig som hjälper mig att få tidigare skörd, mer skörd och sprida ut trädgårdsarbetet. Val av grönsaker, frön och såtid är givetvis viktigt.


Jag var borta en hel del från mitt bord.
Kvällen pågick från kl.16-20.
Kl.17.40 hade jag min tur på scenen.
Kl.18-18.30 satt jag i ett rum framför datorn så att man kunde livechatta med mig och ställa frågor.
(Det var inte så livat på chatten, så jag satt mest och pratade med teknikern. Trevlig kille.)



Hade även ett par plantor tomat, chili och nyzeeländsk spenat som jag hade på "avhärdning" i mini växthuset. Det kan bli varmt och instängt om det står i solen, men det ger ett bra vindskydd innan plantorna ska ut på friland.


Något som var nytt för mig var svampodling.
På Näckrosgården i Österhankmo hittar man Robin och Michelle som odlar svampar både för eget bruk, till restauranger och till gårdbutiken. Speciellt ostronskivling hör till favoriterna. Det var riktigt intressant att höra dem berätta om processen.


I andra änden av det bord, som jag stod vid på "torget", fanns trädgårdsföreningen som jag är med i, Norra Österbotten trädgårdssällskap (NÖT).


Här fanns många andra, men när man har eget bord, sitter på scen och skulle infinna sig på en chat så hinner man inte kolla in alla, fotografera eller höra dem på scen... tyvärr. Skulle ha varit intressant att ta del av allas intervjuer mm, men det var ändå roligt!

Flera projekt pågång utanför i köksträdgården.
En potager var anlagd, och man kunde se där fröna grott och var pågång.
Flera arbeten med sten. Både en stor odlingsbänk och en vägg/mur som vindskydd.


Inne i växthuset hade det varit full aktivitet!
Jag kom dit lite senare, så då var det bara vi och lite andra besökare som tittade runt.




Camillas herbarium

Jag vill också få tag i sånahär duschar att sätta i mina krukor hemma... Eller i köksträdgården...


Det var så snyggt och inbjudande inne i Strömsö villan!



Nere vid stranden fanns ett litet hus som inretts, en terass och på sidan ett bord (för typ handtvätt) som jag tyckte var så fint.


Känns nästan obligatoriskt att klippa ihop ett litet filmklipp från kvällen.
Här kan ni se ett hopsvep av korta filmklipp och bilder från kvällen:




Tack Sandra för sällskapet!

Kvällen livestreamades på yle arenan. Klicka HÄR för att komma direkt till klippet. Min tur på scenen kommer ungefär 1:52:00 in i sändningen.

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen