torsdag 28 juni 2018

skördar, slutskördar och putsar upp i köksträdgården

Nu blir det en omgång dill till infrysning!



Rädisorna hade gjort sitt och det var dags att slutskörda.
Det blev lite väl trångt för persiljan, som delar upp lådan i fyra olika delar, så den har inte riktigt fått utrymme att växa. Men när rädisorna skördades bort fick de andas. Skördade en stor knippe dill, bara genom att putsa upp den runt persiljan. Råkade nämligen hälla av lite för mycket vatten i våras av locket som skyddar mina vintersådder, och fröna rann ut lite...

Nu har jag planterat ut några av de vintersådda plantorna av romersk sallad 'Tantan'. Tror att det blir seller och något annat som ska planteras i de tomma rutorna. Det får morgondagen utvisa...


Mitt i dillen kommer tre starka skott av björnbär.
Det etta som var ytterst, har jag försökt dra upp och flytta. Egentligen ska dom ju växa i lådan bredvid, men så kan det gå när man har att göra med björnbär. De har en egen vilja liksom..

Jag har i ett par år haft jordgubbar som spridit sig som marktäckare runt hallonen och björnbären. (se bilden ovan i bakgrunden)
Har jag fått en eller två jordgubbar per år heller? Nu rev jag upp dem och rensade bort allt ogräs som fanns där. Bark får komma på ytan, så kanske de nya skotten inte känner att de måste växa över till lådan bredvid.
Kanske det är bokashin jag grävde ner i våras innan jag sådde rädisorna som lockar? *blink*



I den långsmala odlingslådan hade jag svartkål förra året. Nu kommer det upp en planta mitt mellan morötterna. Det är två rader morötter i kanterna med frösådd lök i mittersta raden.



Ett par veckor efter utplantering har spetskålen flerdubblats i storlek. Helt otroligt vilken växtkraft! Jag har inte odlat spetskål tidigare, så den ser jag fram emot. Lär vara både vacker, köldtålig och god.





I den nya delen av köksträdgården har jag lite ett som annat pågång.
Salladen växer på, chili och tomat tycks trivas under plasttunneln och ett par potatiskålar har t.o.m. tittat upp??!! Undrar om jag någongång kastat potatis i min tunna där jag har jordfabrik? Förstår inte riktigt hur de hittat hit. Har aldrig odlat potatis här i trädgården, bara på odlingslotten.


Vinden har pinat min fiberduk som skyddar zucchiniplantorna.
Det har slitits lös ett flertal gånger, men nu ser det lite illa ut... Den ena plantan har nästan gått av! Och även om det inte är längesen de planterades ut, och de knappt har växt, så har de blomknoppar.


Det är inte mycket som håller ihop den inte...



Idag får vi regn, vilket är bra, då blir det ett jobb mindre för mig.

Det var otroligt torrt på odlingslotten igår när jag var dit och planterade ut svartkål, kålrabbi och selleri. I lådan där jag planterade ut kålrabbi tidigare har de nu börjat svälla lite och då brukar det gå snabbt. Hej svej och plötsligt har man fina kålrabbi hatt skörda. Okej.. några veckor tar det nog...

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

1 kommentar:

Trädgård i Torslanda sa...

Det är en kamp att odla men en kamp vi gärna tar. Trots starka viljor bland dina växter har du fantastiskt mycket att skörda. Min dill kommer aldrig där jag sår den. Bara där den självsår sig.
//Helene

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen