söndag 3 juni 2018

Uppdrivna plantor utomhus i plastback

I mitt odlande driver jag upp en hel del plantor själv.

En del sår jag direkt på friland, speciellt morötter och andra rotsaker, samt en del av löken. Jag vintersår också på friland, då blir det oftast grönsaker som rädisor, dill, persilja, asiatiska bladkålar, sallad, spenat, morot, en del blommor osv.

Jag använder även plastbackar för en del av vintersådderna.
Då bredsår jag i tråg som placeras ner i plastbackar i halvskugga och täcks med snö. Fröna gror sedan mot våren då temperaturen stiger. De är lätt att sköta. Vattna då det behövs och lufta då det är varmt. Senare under våren så lämnar jag helt bort locken från lådorna. Oftast bryter jag loss småplantorna och planterar ut dem direkt på friland, men ibland skolar jag om dem i små krukor för senare utplantering.


Här är ett helt tråg fullt av salladsplantor!
Dessa kan jag skörda som småblad om jag vill, eller plantera ut och vänta att de växer till sig. Sorten på bild är Romersk sallad 'Tantan'.


Använd tillräckligt höga plastbackar!
Plantor som står kvar en tid på våren riskerar bli höga, därför är det bra att tänka på lådans höjd. Blir det ihållande regnväder brukar jag ha locket på för att själv kunna styra bevattningsmängden. Men det är även bättre för plantorna om den inte är för låg och trång. Plantorna vill ha lite luftutrymme.

Mörklila blåklint som vintersåtts i plastback, redo att plantera ut.

Plastbackar använder jag även till förkultivering av andra grödor under våren och sommaren.
Det är ett utmärkt sätt att driva upp egna plantor utan att behöva tänka på utrymme, extrabelysning och temperatur.
Här kan jag gå loss och så nästan hur mycket som helst.. ibland för mycket!
När plantorna får växa upp i svalare miljö med naturlig belysning och känna lite vinddrag, så blir plantorna starka och fina.


Jag sår lite olika sorter ett par gånger i veckan.
Att ha färdiga plantor att sätta ut gör odlandet mer effektivt, än om jag ska så nya grönsaker direkt på friland när en odlingsyta blir ledig. På detta vis har jag lite olika grönsaker i olika stadier. Då blir inte allt skördeklart på en gång eller riskerar att växa ur krukorna innan de får en plats i köksträdgården eller odlingslotten.



Ingen avhärdning vi utplantering!
Det fina med plantorna är att jag kan plantera ut dem direkt!
På bilden nedan finns isbergssallad, tatsoi, lila pak choi, svartkål och lejongap. Dessa är nu utplanterade och stått i tre dagar utan fiberduk eller annat skydd. Plantorna ser lika fina ut som vid utplanteringen. Det lämnade även en hel del plantor att sätta till odlingslotten.


Köpte en gång ett tråg med tre olika sorters körsbärstomater. Det tråget blev bra att så in lite frön i. I det ena facket satte jag några frön av spetskålen 'Kalibos'. De har fått fint rotsystem, men var ändå lätta att lirka loss då jag sått glest.




Gjorde en snabb karta för att visa hur jag planterat.
På bilden ovan syns det bara en massa små plantor som ser ut att vara planterade huller om buller. Men så är faktist inte fallet.
Plantorna är satta i en viss ordning, med tanke på växthastighet, skördetid och slutlig storlek givetvis.

Det blev en rad med svartkål i mitten.
Ett fält med tatsoi som går ganska nära in på de andra kålplantorna, den kommer nämligen skördas bort rätt tidigt.
Likaså med mörkbladig Pak Choi. Den planterades i en grupp på etta hörnet och kommer slutskördas tidigt på säsongen. Dessa asiatiska kålar gillar inte värme och de många timmarna vi har ljust under dygnet. De kommer gå i blom sen och skördas bort. Sen får de ge sin plats till någon annan gröda.
Spetskålen är utplacerade i sicksack med avstånd för att ha utrymme att växa. Kål tar mycket plats. I vanliga fall skulle jag ha planterat dem lite längre ifrån varandra, men jag skördar dessa lite tidigare och odlar större huvuden ute på odlingslotten (är det tänkt iallafall).
Runt kanterna och lite i mitten av lådan har jag planterat Lejongap. De är väldigt små ännu, men får växa till sig här och blomma mellan kålplantorna.


Plantorna som blev över skolades om.
Jag hade lite bråttom, eftersom det började bli lite väl sent på dygnet, därför satte jag ett par plantor i varje kruka (samtidigt som jag viftade bort myggen). 

Lejongap. Vintersådda småplantor som blev över vid utplantering. 

Det går inte att jämföra plantorna som växt inne i förrådet under belysning med plantorna som växt ute i mina plastbackar!

På bilden nedan till vänster ser man hur långsamt kålen växer upp och hålls låg jämfört med bilden till vänster som får bra belysning, men gror och växer upp i ilfart. De plantor som växt inne brukar jag skola om till små krukor och avhärda ute i plastbackar innan de planteras ut på friland, annars brukar de ha en tendens att blåsa sönder.


Några av kålplantorna som jag skolat om och lyftat ut redan som småplantor med bara hjärtblad...


Jag föredrar att så allt jag bara kan ute. Det är absolut det enklaste och minst jobb.


Vill ni höra mer om hur jag gör för att förlänga säsongen och maxa skörden?
Kom då till Strömsö på torsdag eller lyssna på livestreamen från yle!

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen