torsdag 21 juni 2018

Vintersådda borstnejlikor


Förra året testade jag att vinterså en del blommor i plastback.
Det blev bl.a. Ringblommor, Vallmo, Blåklint och Borstnejlika. De tre förstnämnda har ni sett här på bloggen redan förra året, eftersom de är ettåringar som blommar samma år man sår dem.

Vissa av dem sår jag för att de är ätliga och ger ett fint intryck bland köksträdgårdens växter.

Borstnejlikan däremot är en bienne (Tvåårig) och blommar först på andra året och därefter självsår den sig, bildar bladrosett på första året och blommar följande.. och så fortsätter den.



Under förra året så blev borstnejlikans bladrosetter kanske ca 15 cm höga, de var fortfarande gröna när snön smälte bort.
I vinter har någon gnagat frikostigt på dem, så jag var rätt att de inte skulle blomma, men där hade jag fel. När de kom igång i våras så förgrenades de och sköt iväg på höjden. Nu är raden hög, frodig och full av knoppar som presic börjat slå ut!

Raden bakom där vallmon var förra året har jag satt ut nya vallmoplantor även iår. Där finns en hel del självsådda också, eftersom jag inte hann klippa bort alla frökapslar..


Tänk att få en sån mängd blommor från den lilla asken jag sådde i!!!

Fröna var en mix, så blommorna har lite olika färger.
De har ett speciellt sätt att blomma. Först ser det ut som en sprätig tofs, sedan börjar knoppar sticka upp och sedan slår den ut ett flertal blommor per knopp.


Här kommer ett litet smakprov på några av färgerna som börjat slå ut.






Ni kommer säkert att få se nya bilder på dem sedan när de är helt utslagna.

Orsaken till att jag sått borstnejlikan är för att den är en jättebra snittblomma, och jag vill gärna ha lite olika blommor här på odlingslotten som jag fritt kan plocka av när jag ska göra buketter.

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

1 kommentar:

Hantverkarglädje sa...

Oo dessa skönheter. För många herrans års sen när jag var som mest i odlingstager hade jag sått likadan och jag klarade dem i flera år med några granriskvistar över som skydd mot vårsolen så lycka till, de är verkligen fina.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen