måndag 27 februari 2017

Vintersådd i plastbackar

Nu har minusgraderna krypit ner och vi har fått flera decimeter med snö!
Vissa suckar över snön, men jag är överlycklig!
Det är nämligen först nu jag vågar mig på vintersådden iår!

Förra året vintersådde ("kallsådde") jag för första gången på friland i odlingslådan. Det kommer jag givetvis att göra iår igen, i ännu fler lådor. Det jag ska testa för första gången nu är att kallså i plastbackar.

Här får ni se filmen:


Jag använder alltså vanliga plastbackar/förvaringslådor med ordentligt återslutbart lock. Jag borrar hål i bottnet för att vatten inte ska lämna och stå i lådan och lufthål uppe på sidorna för att minska kondensen. Jag borrar inte hål i locken som jag sett många göra, för då kan ju vattnet rinna in på plantorna.

Som såkärl använder jag olika plasttråg, vindruvsaskar, salladsaskar och vad jag nu samlat på mig hemma.


Det finns massor av frön som man kan kallså. Kan lista några exempel:
- Spenat
- Sallat
- Persilja
- Dill
- Asiatisk kål
- Bladkål, ex grönkål
- Rosenskära
- Blåklint
- Ringblomma
- Och andra sommarblommor som frösår sig själva för att komma upp följande år är en bra riktlinje.

...För att räkna upp några...

1. Jag sår fröna lika som när man gör en vanlig bredsådd.
2. Plockar jag in trågen i mina plastbackar och toppar dem med snö.
3. Sätter man locket på och ställer ut dem på en halvskuggig plats.


4. Välj en plats där solen inte lyser för starkt, då blir det lätt för varmt i lådorna.
5. Tänk även på att inte ha på en plats där barn eller husdjur springer och kan välta omkull dem.
6. Kolla med jämna mellanrum så att det inte är massa kondens i lådorna, eller lämnar och stå vatten i dem. I sådana fall kan man komplettera med fler hål i sidorna eller botten.

7. När det blir varmare och fröna gror kan det hända att man ibland behöver lufta lådorna eller vattna.
8. Beroende på våren, vädret och hur bra det växer i lådan så kan man bli tvungen att skola om en del av plantorna. Tänk på det när du sår! För sedan plantorna skolas om tar de upp mycket mer plats!


Jag visar naturligtvis hur resultatet blev när det kommit så långt.~

~~~~~~~~~~~~~~~~~~

I trädgården är det snö! Massor av snö!
Efter resan ska jag gräva fram odlingslådorna och börja vinterså direkt i pallkragar. Hade så fint resultat förra året och det gav skörd många veckor tidigare än jag annars haft.



Ha en trevlig sportlovsvecka alla ni som har det nu och får vara lediga!

Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen