lördag 18 februari 2017

Fyndade persilja i köksträdgården!

Gick till köksträdgården för att kolla in hur isen såg ut i mina odlingslådor. Tanken är ju att jag ska så grönsaker här snart, men lite besvärligt med den tjocka isen... Bilden tog jag för tre dagar sedan, nu är det knappt någon snö alls mellan lådorna. Is inne i lådorna finns nog, men den minskar...
Om inte annat får jag väl hacka bort den eller värma den så den smälter.


På senhösten skyddade jag persilja, rödbetor och sallad så länge jag kunde. Sedan överraskades man av snön, och sedan dess har duken varit fastfrusen i marken. Brukar helst ta in mina fiberdukar, för att de ska hålla längre, men denna är det bara att låta ligga kvar.

Av nyfikenhet lyfte jag på duken i ena änden, där duken lossnat nu när isen smält.
Och vad hittade jag?
Jo, helt skördeduglig persilja!



När jag slutskördade på hösten lämnade jag lite av de riktigt små stjälkarna, så att de fick växa till sig så länge som möjligt. De han dock inte så långt. Kylan kom tidigare än året innan, och det höll i sig.
Men persiljan är köldtålig!


Det är ju inga stora mängder, men roligt att ha egen persilja i februari, från friland!

Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen