tisdag 14 februari 2017

Höst vs. vinter på norrhörnet FILM

Idag tänkte jag bjuda på en film från norrhörnet av huset.

Filmens innehåll är en jämförelse mellan höst och vinter, där man kan se livet och färgerna i en höstträdgård. Insekterna som surrar från blomma till blomma i jakten på nektar.


Hösten är bara så underbar!
När de första frostnätterna kommer så gulnar Funkia/Hosta direkt, men på något vis så gör det inget, det blir bara mer färg. Många av växterna jag har här i min skuggrabatt är sådana som håller sig gröna långt in på hösten, eller t.o.m. ända till våren. Det är väldigt tacksamt, eftersom rabatten hålls så snygg under hela säsongen.

På de två bilderna nedan kan ni jämföra samma plats från september och februari (idag).
Vi fick lite snö iförrgår, men idag hade vi flera plusgrader och nu är det bara is och smältvatten igen... Suck alltså! Jag är verkligen nervös nu över växternas välmående!



På bilden ovan (och nedan) ser man bl.a. spetsmössa, Alunrot och klockvippa som tittar upp genom isen med bladen i samma skick som på hösten.
En häftig syn, men de kommer antagligen att vissna när deras rötter tinar upp på våren. Det gör inte mig något sålänge de överlever, det blev ju köpt en hel del plantor hit förra våren och en hel del flyttat ur andra rabatter.


Klockvippa under isen 14.2.2017

Här har ni filmen!

Det kommer en till film från norrhörnet.
Känns som att jag visat en del från detta hörn senaste tiden, men när jag hittade ett helt gäng med små filmklipp som jag filmat i september (och använde dem inte till något), så kände jag mig tvungen att klippa ihop en film.
... Ja, eller det blev ju två filmer...

Imorgon kommer andra delen.
Ett klipp där jag visar mer av växterna och deras höstfärger på nära håll, bl.a. växterna som ni nyss såg titta upp genom isen. I det klippet kommer ni också att se hur det såg ut när jag filmade idag. Klippet ni nyss såg här ovan var också en jämförelse, men "vinterdelen" var filmad för ungefär en vecka sedan.

När den andra filmen är publicerad så kommer jag även att länka den HÄR, eftersom de hör ihop.
(OBS, länken funkar först när del 2 är publicerad)

Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen